Kundservice à la AllTele: personligt, lyhört, kompetent och lösningsorienterat.


Välkommen till vår kundservicesektion

Kundservice – precis lika viktigt som bra tjänster

Guider & Blanketter

Vill ni ha med AllTeles tjänster när ni flyttar? Är det dags att betala fakturan via autogiro? Blanketter för detta och mycket annat hittar ni under Blanketter »

Priser & Villkor

Behöver ni priser för samtal, datapaket eller surf? Har ni frågor om vilka villkor som gäller för de olika abonnemangen? Svaren finns bland Priser & villkor »

Frågor & Svar

Undrar ni över faktureringsalternativ och vad de kostar? Om ni kan beställa fler ip-adresser? Detta och mycket mer har ni svar på i Frågor & svar »

Driftstatus

Behöver ni se driftinformation för er tjänst? Under Driftstatus ser ni aktuella och planerade driftstörningar för våra tjänster, liksom när de har åtgärdats.


Gröna och kostnadsfria faktureringsalternativ

Läs mer om våra olika faktureringsalternativ. E-postfaktura och e-faktura i kombination med autogiro är bra för både ekonomi och miljö.

Den viktiga täckningen

Med AllTele surfar ni i ett stabilt mobilnät som byggs ut hela tiden. Snart har nästintill hela Sveriges befolkning tillgång till 4G-nätet och på många håll uppgraderas näten till 4G+ för att möta mobilanvändarnas allt högre krav. Till täckningskartan »


Guider




Faktura



Här hittar du svaren på de vanligaste fakturafrågorna och mer information om autogiro, e-postfaktura och e-faktura.

  • 1 Kan vi få en avbetalningsplan eller skjuta upp fakturan?
  • Ja, under förutsättning att ni inte har några tidigare skulder och har skött tidigare betalningar. Tänk på att begära anstånd innan förfallodagen.
  • 2 Det går inte att öppna e-postfakturan.
  • För att kunna öppna upp en e-postfaktura krävs Acrobat Reader. Har ni problem med att öppna e-postfakturan trots att ni har programmet, försäkra er om att ni har den senaste versionen.
  • 3 Finns det något kostnadsfritt faktureringsalternativ?
  • E-faktura direkt till er bank samt e-postfaktura i kombination med autogiro är kostnadsfria alternativ.
  • 4 Samlas alla kostnader för de tjänster vi har hos er på en och samma faktura?
  • Ja, oavsett hur många tjänster ni har hos oss faktureras de samtidigt på samma faktura. Skulle ni av någon anledning vilja dela upp tjänsterna på flera fakturor går det bra. Kontakta kundservice för att få hjälp med det. Observera att ni debiteras en fakturaavgift per faktura om ni har pappers- eller e-postfaktura.
  • 5 Från och med vilket datum faktureras vi?
  • Tjänsterna debiteras från och med det datum ni har tjänsterna.
  • 6 Hur är AllTeles fakturor upplagda? Vad betalas i för- respektive efterskott?
  • Abonnemangsavgiften och tjänster med fast pris betalas i förskott. Samtalsavgifter betalas i efterhand.
  • 7 Kan ni erbjuda EDI-fakturering?
  • Vi räknar med att kunna erbjuda våra kunder EDI fakturering under början av 2017. Är ni intresserade av detta faktureringsalternativ kan ni kontakta kundservice, så tar vi kontakt med er så snart vi kan erbjuda det.

Autogiro

Med autogiro kan ni vara säkra på att räkningarna blir betalda i tid förutsatt att det finns täckning på bankkontot. Bankkontot ska ha samma organisationsnummer som tjänsterna och fakturabeloppet dras på fakturans förfallodatum. Autogiro kan kombineras med pappersfaktura som har en fakturaavgift på 39 kr/faktura. Autogiro kan även kombineras med gröna och kostnadsfria faktureringsalternativ som e-postfaktura och e-faktura. Ni beställer autogiro via er internetbank eller genom att fylla i och skicka in autogiroblanketten till oss.

E-postfaktura

E-postfakturan ser ut precis som och innehåller samma information som pappersfakturan och skickas till vald e-postadress. Den öppnas med Adobe Reader och går att skriva ut. E-postfaktura kostar 19 kronor och är kostnadsfri i kombination med autogiro. E-postfaktura beställer ni genom att fylla i e-postfakturablanketten och skicka in till oss.

E-faktura

Logga in på internetbanken, öppna och godkänn fakturan som innehåller alla betalningsuppgifter - svårare än så är det inte att betala fakturor med e-faktura. Godkänn fakturan före förfallodagen och tänk på att det är viktigt att bankkontot som debiteras ska ha samma organisationsnummer som tjänsterna. E-faktura är ett kostnadsfritt faktureringsalternativ och beställs via er internetbank.


Frågor & svar



Abonnemangsfrågor
  • 1 Hur lång tid tar det att få ett abonnemang?
  • Ett nytt abonnemang med nytt nummer kan abonnemanget användas så fort sim-kortet har kommit med posten. Det brukar ta 2-5 arbetsdagar.
    Vid operatörsbyte och om ni vill behålla tidigare nummer levereras sim-kortet inom 2-5 arbetsdagar. Aktiveringen kan ta 1-2 veckor och om den tidigare operatören har uppsägningstid kan det dröja längre.
  • 2 Hur avslutas abonnemang?
  • Kontakta kundservice för att få ett korrekt avslut.
  • 3 Kan gamla mobilnummer användas vid operatörsbyte till AllTele?
  • Ja. Ange det/de telefonnummer ska porteras till oss i samband med beställningen, så skickar vi en porteringsförfrågan till er nuvarande operatör. Ni informeras om porteringsdatum, det vill säga det datum då AllTele-abonnemanget aktiveras, via sms. Att göra en nummerportering tar vanligtvis upp till 10 arbetsdagar och är kostnadsfritt. Beställaren ska vara densamma som registrerad abonnemangsinnehavare. Det går inte att portera ett uppsagt abonnemang.
  • 4 Hur överlåts abonnemang/avtal?
  • Fyll i en överlåtelseblankett. Denna ska undertecknas av frånträdande och tillträdande kund innan den skickas in till oss. När vi har fått in blanketten genomförs överlåtelsen vid närmsta månadsskifte.
Felsökning
  • 1 Hur spärras sim-kort?
  • Det går att spärra sim-kort dygnet runt via vår kundservice.
    Från Sverige: 0910-79 80 10
    Från utlandet: +46-910-79 80 10
  • 2 Det går inte att ringa eller ta emot samtal
  • Kontrollera att det finns täckning och att numret som rings är korrekt. Uteslut att flygplansläget är aktiverat och starta sedan om telefonen. Kvarstår problemet? Prova att sätta sim-kortet i annan mobiltelefon för att utesluta fel på kortet eller mobiltelefonen. Fungerar det fortfarande inte? Kontakta kundservice.
  • 3 Det går inte att surfa eller mms:a
  • Finns det information om en driftstörning i området, arbetar tekniker på en lösning och driftinformationen kommer att uppdateras löpande.
    Finns det inga driftstörningar? Säkerställ att mobildata är aktiverat på telefonen. Gå in i telefonmenyn och inställningarna för data/mobildata. Återställ inställningarna för data/mobildata och starta om telefonen.
    Fungerar det fortfarande inte? Kontakta kundservice.
  • 4 Det går inte att skicka eller ta emot sms
  • Kontrollera att det finns täckning, att flygplansläge inte är aktiverat och starta om telefonen.
    Se till att meddelandecentralnumret i telefonens meddelandeinställningar är +46708000708 och att "svara via samma central" inte är aktiverat i telefonen. Uteslut också fullt telefonminne.
  • Har du fortfarande problem? Kontakta kundservice.
  • 5 Meddelandet "SIM inte aktivt" dyker upp när telefonen slås på
  • Uteslut att telefonen är operatörslåst och säkerställ att sim-kortet är korrekt placerat i den. Starta om telefonen.
    Dyker felmeddelandet fortfarande upp? Prova sim-kortet i en annan telefon. Fungerar det då är den första telefonen som användes troligtvis operatörslåst eller har något fel som gör att den inte läser sim-kortet.
    Fungerar det inte i en annan telefon? Beställ nytt sim-kort via kundservice.
  • 6 Mottagningen sviktar/finns inte
  • Kontrollera att det finns täckning. Starta om telefonen och gå in på inställningar för att söka manuellt efter nät. Prova sim-kortet i en annan telefon för att utesluta fel på telefonen. Dålig inomhustäckning kan bero på byggnaden. Tjocka väggar och fönster med solfilter är bara några exempel på sådant som kan försämra täckningen. Har du fortfarande problem? Kontakta kundservice.
  • 7 Vi har funderingar kring vilka mobillösningar som passar vårt företag
  • Låt någon av våra kompetenta säljare guida er. De är experter på att matcha verksamhetens behov med rätt tjänster och produkter.
  • 1 Hur avslutas abonnemang?
  • Kontakta kundservice för att få ett korrekt avslut.
  • 2 Hur överlåts abonnemang/avtal?
  • Fyll i en överlåtelseblankett. Denna ska undertecknas av frånträdande och tillträdande kund innan den skickas in till oss. Behandlingstiden är 30 dagar från det datum blanketten är AllTele tillhanda. Vid överlåtelse debiteras en administrativ kostnad frånträdande kund om 250 kr exkl. moms per tjänst eller enskilt abonnemang/nummer, max 750 kr.
  • 3 Hur spärras sim-kort?
  • Det går att spärra sim-kort dygnet runt via vår kundservice.
    Från Sverige: 0910-79 80 10
    Från utlandet: +46-910-79 80 10
Användning
  • 1 Hur ställs växeltjänsterna in?
  • Inställningar för tjänster som grupper, talsvar, ljudinspelningar och välkomstmeddelande hanteras i appen och webbgränssnittet. Adminrättighet krävs för att kunna ändra i inställningarna.
  • 2 Hur läggs användare till/tas bort?
  • Logga in med användarnamn och lösenord. Klicka på Lägg till användare under fliken Hem > Användare och lägg till eller ta bort användare från gruppen.
  • 3 Hur loggar vi in i mobil/softphone växel?
  • Med telefonnummer och lösenord, uppgifter som ni får via e-post. Förutsatt att ni har en mejladress kopplad till kontot kan ett nytt lösenord skapas om ni saknar ett eller har glömt bort lösenordet.
  • 4 Hur görs inställningar i en anknytning?
  • Inställningar som exempelvis skapa kontakt, boka konferens, samtalsstyrning, framtida hänvisning och agentstatistik hanteras direkt i appen och webbgränssnittet.
  • 5 Hur bokas telefonkonferens i appen?
  • Klicka på Boka konferens för att se de möten som är inplanerade. Är det inga inplanerade möten är det tomt här.

    För att lägga till ett möte, klicka Lägg till möten. Namnge mötet i den vy som kommer upp. Ställ sedan in start- och sluttid för mötet. Välj om mötet ska upprepas. Klicka på deltagare och lägg till mötesdeltagare. Skicka inbjudan till deltagarna genom att klicka på Skicka inbjudan via e-post.
  • 6 Var laddas AllTele app ner?
  • Gå in på https://bcs.alltele.se/login. Logga in med inloggningsuppgifterna som kom med välkomstbrevet. Installera mobilappen från menyn Applikationer. Gå till avsnittet för önskad klient (iPhone/Android/iPad) och välj Skicka ut SMS. Gå sedan till App Store eller Google Play och ladda ner appen för AllTele Mobilklient.
  • 1 Erbjuder ni trådlös uppkoppling?
  • Det gör vi. Beställ till WiFi-router för att kunna dela bandbredden på flera enheter.
  • 2 Kan vi beställa fler IPV4- eller IPV6-adresser?
  • I våra abonnemang med fast IP ingår alltid fem IP-adresser. Vill ni ha fler fasta IP-adresser? Kontakta kundservice
  • 3 Hur lång är leveranstiden?
  • Om er adress är inkopplad mot ett stadsnät kan vi teoretiskt aktivera anslutningen inom 15 minuter. Vanligtvis ligger leveranstiden på 1-10 dagar. För avancerade anslutningar är leveranstiden oftast längre.
  • 4 Vi kommer inte upp i den utlovade hastigheten
  • Börja med att kontrollera er utrustning, testa utan brandvägg/router/switch samt övrig kringutrustning. Får ni ändå inte ut rätt hastighet kontaktar ni teknisk support på 0910 79 80 10 så hjälper vi er med felsökning.
  • 5 Vilka är adresserna till AllTeles DNS-servrar?
  • Adresserna till våra DNS-servrar är 79.138.0.180 och 85.8.31.209
  • 1 Erbjuder ni trådlös uppkoppling?
  • Det gör vi. Beställ till WiFi-router för att kunna dela bandbredden på flera enheter.
  • 2 Vi kommer inte upp i den utlovade hastigheten
  • Att den faktiska hastigheten ofta ligger en bra bit under utlovad maxhastighet är inget ovanligt. Den hastighet som ni i praktiken kan surfa med bestäms bland annat av vilken täckning som finns där ni befinner er och hur många som surfar samtidigt i området.
    För att de utlovade högre hastigheterna ska vara ens teoretiskt möjliga måste det först och främst finnas 4G-täckning där ni befinner er. Med endast tillgång till 3G (turbo-3G) blir maximal hastighet betydligt lägre.
    Det finns flera saker ni kan göra själva för att optimera förutsättningarna för bra hastighet. Tänk på att mottagningen varierar på olika platser med mobilt bredband och ofta kan det räcka med en förflyttning på bara några meter för att signalstyrkan ska ändras.
    Eftersom väggar stör bör datorn placeras nära ett fönster. Signalmottagningen kan också påverkas av omgivande trådlösa nätverk och andra trådlösa enheter som exempelvis telefon.
  • 3 Hur avslutas abonnemang?
  • Kontakta kundservice för att få ett korrekt avslut.
  • 4 Hur överlåts abonnemang/avtal?
  • Fyll i en överlåtelseblankett. Denna ska undertecknas av frånträdande och tillträdande kund innan den skickas in till oss. När vi har fått in blanketten genomförs överlåtelsen vid närmsta månadsskifte.
  • 5 Hur spärras sim-kort?
  • Det går att spärra sim-kort dygnet runt via vår kundservice.
    Från Sverige: 0910-79 80 10
    Från utlandet: +46-910-79 80 10
  • 6 Vi har problem med att surfa.
  • • Prova att starta om WiFi-routern.
    • Kontrollera aktuella driftstörningar.
    • Kontrollera täckningen. Prova att surfa på en annan plats om ni har svag eller ingen täckning alls.
    Kontrollera att rätt APN (anslutningspunkt) används:

    Logga in på användargränssnittet:
    • Öppna webbläsaren (t.ex. Chrome eller Safari) i datorn.
    • Gå in på webbadressen: 192.168.8.1. Fungerar inte den adressen, prova med 192.168.1.1.
    • Ange PIN-koden som kom tillsammans med SIM-kortet.
    • Användarnamn: admin. Lösenord: admin.
    • Klicka på Inställningar/Settings -> Fjärranslutning/Dial-up -> Profilhantering/Profile Management.
    • Kontrollera att Profilen som används har APN internet.telenor.se. Är APN inte inställt på internet.telenor.se, klicka redigera för att ändra det.

    Prova även att surfa med en annan dator/surfplatta. Fungerar tjänsten fortfarande inte? Notera exakt tid och datum då ni försökt ansluta er till nätet och kontakta oss för att felanmäla tjänsten.
  • 1 Kan vi få en avbetalningsplan eller skjuta upp fakturan?
  • Ja, under förutsättning att ni inte har några tidigare skulder och har skött tidigare betalningar. Tänk på att begära anstånd innan förfallodagen.
  • 2 Det går inte att öppna e-postfakturan.
  • För att kunna öppna upp en e-postfaktura krävs Acrobat Reader. Har ni problem med att öppna e-postfakturan trots att ni har programmet, försäkra er om att ni har den senaste versionen.
  • 3 Finns det något kostnadsfritt faktureringsalternativ?
  • E-faktura direkt till er bank samt e-postfaktura i kombination med autogiro är kostnadsfria alternativ.
  • 4 Samlas alla kostnader för de tjänster vi har hos er på en och samma faktura?
  • Ja, oavsett hur många tjänster ni har hos oss faktureras de samtidigt på samma faktura. Skulle ni av någon anledning vilja dela upp tjänsterna på flera fakturor går det bra. Kontakta kundservice för att få hjälp med det. Observera att ni debiteras en fakturaavgift per faktura om ni har pappers- eller e-postfaktura.
  • 5 Från och med vilket datum faktureras vi?
  • Tjänsterna debiteras från och med det datum ni har tjänsterna.
  • 6 Hur är AllTeles fakturor upplagda? Vad betalas i för- respektive efterskott?
  • Abonnemangsavgiften och tjänster med fast pris betalas i förskott. Samtalsavgifter betalas i efterhand.
  • 7 Kan ni erbjuda EDI-fakturering?
  • Vi räknar med att kunna erbjuda våra kunder EDI fakturering under början av 2017. Är ni intresserade av detta faktureringsalternativ kan ni kontakta kundservice, så tar vi kontakt med er så snart vi kan erbjuda det.

Det finns just nu inga aktuella driftstörningar.

Det finns just nu inga planerade avbrott.

Det finns just nu inga avslutade driftstörningar.



Nyheter

Vad händer på AllTele? Hur ser det ut på produkt- och kampanjfronten? Hur kan man effektivisera arbetet som egenföretagare? Svaren finns i vårt pressrum.


Investor Relations

Finansiella rapporter, delårsrapporter, årsredovisningar och information om AllTeles aktie samt bolagsstyrning hittar ni
här »


Lediga tjänster

AllTele vore ingenting utan sina engagerade, kompetenta och nytänkande medarbetare. Se vilka rekryteringar som pågår just nu.

Frågor eller funderingar?

Ring 0910 79 80 10 eller fyll i formuläret, så återkommer vi till er inom kort.


”Vi kan verkligen rekommendera AllTele som telekomleverantör”
Bengt Lundkvist, vd på Östergötlands Vitvaruservice/ Electrolux Service


Varför AllTele?

Anpassade kommunikationslösningar och personligt bemötande

Välfungerande och anpassade kommunikationslösningar är en förutsättning för såväl effektivitet som lönsamhet. Med stabila tjänster som möter era specifika behov och utmaningar kan ni fokusera på kärnverksamheten. Som det ska vara, helt enkelt.

Tjänster kan vara hur ultimata och anpassade som helst – utan service faller konceptet. Anlitar ni oss kan ni inte bara se fram emot välfungerande tjänster som är anpassade till just era behov. Hos oss tilldelas alla kunder en egen kontaktperson som ansvarar för era ärenden. Resultatet? Personligt, snabbare hjälp och bättre service – kontinuitet gör skillnad. För att skapa ännu bättre servicenivå har vi valt att driva kundserviceverksamheten i egen regi.


Vi har levererat prisvärda, stabila, smarta och högkvalitativa kommunikationstjänster till företag sedan starten 2002 och i dagsläget är vi en av landets ledande helhetsleverantörer av telekomtjänster. AllTele är börsnoterat på Nasdaq OMX och omsätter cirka 900 miljoner.
Vi har kontor och lokala säljkontor i Malmö, Göteborg, Linköping, Karlstad, Stockholm, Umeå, Skellefteå och Kalmar.