Här får du tips på hur du med några enkla steg kan lösa några av de vanligaste problemen. Behöver du ytterligare hjälp kan du alltid kika igenom våra Frågor & svar. Letar du efter en blankett, prislista eller guide? Du hittar allt under Guider och blanketter. Letar du efter installationsmanualer? Du hittar dem under Kom igång.

Felsökaren är ett verktyg du kan använda för att enkelt hitta lösningen på tekniska problem. Vår tekniska support har valt ut de åtgärder som oftast löser olika problem, och du kan nu med hjälp av dessa själv felsöka din tjänst hemma i lugn och ro.

En viktig sak innan du påbörjar din felsökning är att kontrollera vår Driftinformation, så att du inte felsöker ett fel som vi redan känner till och håller på att åtgärda.

Då sätter vi igång! Välj det problem du har:

  • Mitt bredband fungerar inte
  • Jag har dålig hastighet
  • Mitt bredband fungerar inte

    • Starta om din dator och ditt modem genom att dra ut strömkabeln och sätta in den igen. Vi rekommenderar även att du drar ur samtliga kablar och kopplar in dem igen. Fungerar det efter att du startat om din utrustning var det ett tillfälligt fel som ibland kan uppstå.
    • Anslut datorn direkt till nätverksuttaget med en nätverkskabel. Koppla bort all övrig utrustning (t.ex. router). Fungerar det nu ligger felet i din övriga utrustning (t.ex. router). Kontakta dess tillverkare för felsökning.
    • Avaktivera antivirusprogram och brandvägg. Fungerar det nu ligger felet i antivirusprogrammets/brandväggens inställningar. Kontakta tillverkaren för felsökning och ändring av inställningar.
    • Kontrollera att din dator är inställd på att ta emot en IP-adress automatiskt. Om den inte är det, ändra till att ta emot en IP-adress automatiskt. Inställningar för automatisk IP-adress.
    • Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram. t.ex. Panda Antivirus. För mer information om virus klicka här
    • Prova med en annan dator eller kabel.
  • Jag har dålig hastighet

    Flera olika faktorer påverkar bredbandshastigheten såsom kvalitén på ledningarna, inkopplingen i din bostad, konfigureringen i din dator om du surfar via nätverkskabel eller trådlöst och hur många som delar på uppkopplingen.

    En annan orsak till dålig hastighet är vad din dator klarar av. Äldre datorers operativsystem har sämre prestanda, drivrutiner som inte är uppgraderade och förmodligen har de för låg minneskapacitet. Det inte säkert att din dator hinner med att processa all trafik. Tänk på att även virusangrepp kan dra ner ordentligt på din dators prestanda.

    • Starta om din dator och ev. router. Vi rekommenderar även att du drar ur samtliga kablar och kopplar in dem igen. Fungerar det efter att du startat om din utrustning var det ett tillfälligt fel som ibland kan uppstå.
    • Anslut datorn direkt till nätverksuttaget med en nätverkskabel och koppla bort all trådlös utrustning (router).
    • Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram. t.ex. Panda Antivirus. För mer information om virus klicka här.
    • Gör en hastighetsmätning på www.bredbandskollen.se. Tänk på att stänga av e-postprogram som t.ex. Outlook. Är hastigheten fortfarande låg, prova att inaktivera alla brandväggar (ex. Norton Security Center, Windows Firewall etc.) och gör en ny hastighetsmätning.
    • Ladda ner och installera TPTEST.
    • Öppna programmet TPTEST och välj "Arkiv->Rapport" så påbörjas ett test som tar ca 1-2 minuter att genomföra. Spara resultatet och ge det till oss i samband med en felanmälan.
    • Om du har en CPS/CPE/DRG (tjänstefördelare) inkopplad, testa att starta om utrustningen genom att dra ut strömkabeln.
    • Prova med en annan dator eller kabel.

Har du en fråga du inte fått svar på, är du alltid varmt välkommen att kontakta Kundservice.

Tillbaka till problemlista