Här får du tips på hur du med några enkla steg kan lösa några av de vanligaste problemen. Behöver du ytterligare hjälp kan du alltid kika igenom våra Frågor & svar. Letar du efter en blankett, prislista eller guide? Du hittar allt under Guider och blanketter. Letar du efter installationsmanualer? Du hittar dem under Kom igång.

Felsökaren är ett verktyg du kan använda för att enkelt hitta lösningen på tekniska problem. Vår tekniska support har valt ut de åtgärder som oftast löser olika problem, och du kan nu med hjälp av dessa själv felsöka din tjänst hemma i lugn och ro.

En viktig sak innan du påbörjar din felsökning är att kontrollera vår Driftinformation, så att du inte felsöker ett fel som vi redan känner till och håller på att åtgärda.

Då sätter vi igång! Välj det problem du har:

  • Mitt bredband fungerar inte. Jag har ett HiLink-modem.
  • Mitt bredband fungerar inte. Jag har ett Mobile Partner modem.
  • Mitt bredband fungerar inte. Jag använder egen utrustning.
  • Jag har dålig hastighet.
  • Mitt bredband fungerar inte. Jag har ett HiLink-modem.

    • Kontrollera aktuella driftstörningar.
    • Logga in på användargränssnittet och kontrollera täckning samt signalstyrka. Prova att surfa på en annan plats om du har svag eller ingen täckning.
    • Prova att starta om din dator, koppla ur/in USB-modemet eller starta om WiFi-modemet.
    • Använder du ett USB-modem, prova att ansluta det till en annan USB-port i datorn.
    • Logga in på användargränssnittet. Klicka på Settings >> Dial-up>> Profile Management. Kontrollera här att Profilen du använder för att ansluta till internet använder APN: internet.telenor.se (för abonnemang via Telenors nätverk). Besök Mina Sidor för att kontrollera vilket nät just ditt abonnemang använder.
    • Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram. t.ex. Panda Antivirus.
    • Fungerar tjänsten fortfarande inte? Notera exakt tid och datum då du försökt ansluta dig till nätet och kontakta oss för att felanmäla din tjänst.
  • Mitt bredband fungerar inte. Jag har ett Mobile Partner modem.

    • Kontrollera aktuella driftstörningar.
    • Öppna programmet Mobile Partner och kontrollera täckning samt signalstyrka. Behöver du ange en PIN-kod anger du den du fick tillsammans med SIM-kortet. Prova att surfa på en annan plats om du har svag eller ingen täckning.
    • Prova att starta om din dator, koppla ur/in USB-modemet eller starta om WiFi-modemet.
    • Använder du ett USB-modem, prova att ansluta det till en annan USB-port i datorn.
    • Öppna programmet Mobile Partner. Behöver du ange en PIN-kod anger du den du fick tillsammans med SIM-kortet. Klicka på Tools/Verktyg uppe i menyraden och välj Options/Alternativ. Klicka på Profile Management. Kontrollera här att Profilen du använder för att ansluta till internet använder APN: internet.telenor.se (för abonnemang via Telenors nätverk). Besök Mina Sidor för att kontrollera vilket nät just ditt abonnemang använder.
    • Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram. t.ex. Panda Antivirus.
    • Fungerar tjänsten fortfarande inte? Notera exakt tid och datum då du försökt ansluta dig till nätet och kontakta oss för att felanmäla din tjänst.
  • Mitt bredband fungerar inte. Jag använder egen utrustning.

    • Kontrollera aktuella driftstörningar
    • Kontrollera täckning och signalstyrka. Prova att surfa på en annan plats om du har svag eller ingen täckning.
    • Prova att starta om din utrustning.
    • Kontrollera att din utrustning använder APN: internet.telenor.se (för abonnemang via Telenors nätverk). Besök Mina Sidor för att kontrollera vilket nät just ditt abonnemang använder. För mer information om hur du kontrollerar APN se din utrustnings bruksanvisning eller kontakta återförsäljaren.
    • Prova SIM-kortet i annan dator/surfplatta/modem.
    • Fungerar tjänsten fortfarande inte? Notera exakt tid och datum då du försökt ansluta dig till nätet och kontakta oss för att felanmäla din tjänst.
  • Jag har dålig hastighet.

    Flera olika faktorer såsom byggnader med tjocka betongväggar eller metall på utsidan, bebyggelse och geografisk struktur som träd, höjder, vatten m.m. påverkar din mobila bredbandshastighet.

    En annan orsak till dålig hastighet är vad din dator/surfplatta klarar av. Äldre utrustnings operativsystem har sämre prestanda, ej uppgraderade drivrutiner och de har förmodligen även en för låg minneskapacitet. Det är inte säkert att din utrustning hinner med att processa all trafik. Tänk även på att virusangrepp kan dra ner ordentligt på hastigheten.

    • Kontrollera täckning och signalstyrka. Har du ingen eller svag täckning kan du prova att surfa på en annan plats.
    • Starta om din utrustning och koppla ur/in USB-modemet eller starta om WiFi-modemet. Fungerar det efter omstarten var det ett tillfälligt fel som ibland kan uppstå.
    • Tänk på att när du överstigit månadens nedladdningsgräns sänks hastigheten till 384 kbit/s till nästkommande månad. Information om din nedladdningsgräns fick du i samband med beställning av tjänst.

      Använder du ett av våra modem från Huawei kan du öppna programmet Mobile Partner eller logga in på HiLink-modemets användargränssnitt och klicka på knappen Statistics. Här hittar du din totala dataanvändning från det datumet då du senast rensat ut loggen. Ett tips är att vid varje månadsskifte nollställa mätaren, på så sätt får du en god överblick över använd data. Notera att denna information inte är 100% tillförlitlig.
    • Kontrollera att inget nedladdningsprogram är igång och försämrar hastigheten. Tänk på att webbradio och andra program som också använder bandbredden kan dra ner på hastigheten.
    • Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram. t.ex. Panda Antivirus.
    • Prova en annan dator/surfplatta.
    • Ladda ner och installera TPTEST på www.bredbandskollen.se. Öppna programmet och välj "Arkiv->Rapport" så påbörjas ett test som tar ca 1-2 minuter. Spara resultatet.
    • Notera exakt tid och datum då du upplevt en dålig hastighet och kontakta oss för att felanmäla din tjänst. Ge oss resultatet från TPTEST:et i samband med felanmälan.

Har du en fråga du inte fått svar på, är du alltid varmt välkommen att kontakta Kundservice.

Tillbaka till problemlista