Här får du tips på hur du med några enkla steg kan lösa några av de vanligaste problemen. Behöver du ytterligare hjälp kan du alltid kika igenom våra Frågor & svar. Letar du efter en blankett, prislista eller guide? Du hittar allt under Guider och blanketter. Letar du efter installationsmanualer? Du hittar dem under Kom igång.

Felsökaren är ett verktyg du kan använda för att enkelt hitta lösningen på tekniska problem. Vår tekniska support har valt ut de åtgärder som oftast löser olika problem, och du kan nu med hjälp av dessa själv felsöka din tjänst hemma i lugn och ro.

En viktig sak innan du påbörjar din felsökning är att kontrollera vår Driftinformation, så att du inte felsöker ett fel som vi redan känner till och håller på att åtgärda.

Då sätter vi igång! Välj det problem du har:

  • Mitt bredband fungerar inte
  • Jag har dålig hastighet
  • Jag vill sätta upp ett trådlöst nätverk
  • Mitt bredband fungerar inte

    • Starta om din dator och ditt modem genom att dra ut strömkabeln och sätta in den igen. Vi rekommenderar även att du drar ur samtliga kablar och kopplar in dem igen. Fungerar det efter att du startat om din utrustning var det ett tillfälligt fel som ibland kan uppstå.
    • Koppla bort all övrig utrustning (t.ex. router, telefoniadapter mm.) och anslut datorn direkt till modemet med en nätverkskabel. Fungerar det nu ligger felet i din andra utrustning. Kontakta dess tillverkare för felsökning.
    • Kontrollera noga att ditt modem är kopplat till ditt första inkommande telejack.
    • Vet du inte vilket ditt första inkommande telejack är?
      Koppla ur all utrustning i hemmets alla telejack (alla telefoner samt bredbandsutrustning) Koppla därefter in en telefon i det jack du tror är första jacket. Om du inte får någon ton fortsätt till nästa jack med telefonen, sedan till nästa och så vidare. Du får ton i telefonen, när den är inkopplad i 1a telejacket.
    • Koppla bort all övrig utrustning från alla telejack (telefoner, fax, larm mm.) och koppla in endast modemet i 1a inkommande telejack. Anslut därefter datorn direkt till modemet med en nätverkskabel. Fungerar det nu var modemet felkopplat. Såhär kopplar du in ditt modem.
    • Avaktivera antivirusprogram och brandvägg. Fungerar det nu ligger felet i antivirusprogrammets/brandväggens inställningar. Kontakta tillverkaren för felsökning och ändring av inställningar.
    • Kontrollera att din dator är inställd på att ta emot en IP-adress automatiskt. Om den inte är det, ändra till att ta emot en IP-adress automatiskt. Inställningar för automatisk IP-adress.
    • Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram. t.ex. Panda Antivirus. För mer information om virus klicka här.
    • Prova ett annat modem (inkl. kablage och splitter).
  • Jag har dålig hastighet

    Flera olika faktorer påverkar bredbandshastigheten såsom kvalitén på ledningarna, inkopplingen i din bostad, konfigureringen i din dator om du surfar via nätverkskabel eller trådlöst och hur många som delar på uppkopplingen. Har du ett bredband via telejacket påverkas du även av avståndet till telestationen.

    En annan orsak till dålig hastighet är vad din dator klarar av. Äldre datorers operativsystem har sämre prestanda, drivrutiner som inte är uppgraderade och förmodligen har de för låg minneskapacitet. Det inte säkert att din dator hinner med att processa all trafik. Tänk på att även virusangrepp kan dra ner ordentligt på din dators prestanda.

    • Starta om din dator och ditt modem genom att dra ut strömkabeln och sätta in den igen. Vi rekommenderar även att du drar ur samtliga kablar och kopplar in dem igen. Fungerar det efter att du startat om din utrustning var det ett tillfälligt fel som ibland kan uppstå.
    • Anslut datorn direkt till modemet med en nätverkskabel och koppla bort all trådlös utrustning.
    • Koppla bort alla ev. förlängningskablar mellan ditt modem och telefonjack. Förlängningskablar försämrar kvaliteten och ger upphov till brus.
    • Koppla bort all övrig utrustning från alla telejack (telefoner, fax, larm mm.) Fungerar det nu var modemet felkopplat.
    • Kontrollera noga att ditt modem är kopplat till ditt första inkommande telejack.
    • Vet du inte vilket ditt första inkommande telejack är?
      Koppla ur all utrustning i hemmets alla telejack (alla telefoner samt bredbandsutrustning) Koppla därefter in en telefon i det jack du tror är första jacket. Om du inte får någon ton fortsätt till nästa jack med telefonen, sedan till nästa och så vidare. Du får ton i telefonen, när den är inkopplad i 1a telejacket.
    • Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram. t.ex. Panda Antivirus. För mer information om virus klicka här.
    • Gör en hastighetsmätning på www.bredbandskollen.se. Tänk på att stänga av e-postprogram som t.ex. Outlook. Är hastigheten fortfarande låg, prova att inaktivera alla brandväggar (ex. Norton Security Center, Windows Firewall etc.) och gör en ny hastighetsmätning.
    • Ladda ner och installera TPTEST.
    • Öppna programmet TPTEST och välj "Arkiv->Rapport" så påbörjas ett test som tar ca 1-2 minuter att genomföra. Spara resultatet och ge det till oss i samband med en felanmälan.
    • Prova ett annat modem.
  • Jag vill sätta upp ett trådlöst nätverk

    Se manualen för just din utrustning här:

    Installationmanual Inteno DG150A-R1

Har du en fråga du inte fått svar på, är du alltid varmt välkommen att kontakta Kundservice.

Tillbaka till problemlista