Här hittar du de allra vanligaste frågorna gällande tjänst. Fungerar inte tjänsten? Lös problemet under Felsokning. Letar du efter en blankett, prislista eller guide? Du hittar allt under Guider och blanketter.



Frågor & svar


  • F
    Jag får inte ut den hastighet jag har beställt
    S

    Testa din hastighet på Bredbandskollen.

    När du testar är det normalt att resultatet visar ca 20% lägre hastighet än vad du i verkligheten har. Visar testet att du har ännu lägre hastighet, bör detta ses över. Är du inkopplad via ett stadsnät så ring AllTele Kundservice på 0910 79 80 00 och fråga.

    Har du däremot ett modem och är inkopplad via telefonjacket finns det många faktorer som påverkar din verkliga hastighet; Är modemet kopplat till första telefonjacket, hur har du placerat modemet, hur långt avstånd är det mellan modemet och datorn, vad det är för material i väggarna mellan modemet och datorn o.s.v?

    Här får du en checklista:

    1. Ställ modemet och din dator på ett bord och inte på golvet.
    2. Kolla att modemet inte står i närheten av radio- och TV-apparater, kyl och frys, mikrovågsugn eller annan elektronisk utrustning. Om det gör det, försök ändra.
    3. Avståndet mellan modem och dator får inte vara längre än 20 meter.
    4. Ha inga metallobjekt i närheten av modemet.
    5. Försök ha så fri sikt som möjligt mellan modem och dator. Betongväggar kan trassla till det och ge dig lägre hastighet om du har trådlöst modem.
    6. Det är några av de saker som sänker din hastighet. En annan orsak är vad din dator klarar av. Det kan du kolla genom att klicka på startmenyn och välja ”Kör”. Skriv ”cmd” på raden ”Öppna” och klicka ”Ok”. När du gjort det öppnas ”Kommandotolken”. I den skriver du ”ipconfig/all”. På raden ”Beskrivning” ser du vilken standard din dators nätverkskort har. Bara för några år sedan var datorerna kapabla att ta emot 10 Mbit/sek, idag över 100 Mbit/sek. Det kanske visar sig att din dator inte klarar av den hastighet du beställt.

    Kategori: Bredband via telejacket Tekniska frågor

  • F
    Vad kostar bredbandet?
    S

    Ditt bredband beror på vilken hastighet du väljer, samt vilken underleverantör du tillhör. Du kan själv söka på din adress eller ditt fasta telefonnummer och se vilket pris du kommer få betala. Observera att sökningen endast fungerar på telefonnummer via det fasta nätet, och alltså inte på sökningar på nummer som är IP-nummer och går via ditt bredband. Kontrollera hastighet och pris här.

    Kategori: Bredband via telejacket Abonnemangsfrågor

  • F
    Jag vill byta hastighet
    S

    Ta reda på vilken tjänst du har, se över de andra alternativen och välj sedan utifrån det. Om du har ADSL i dagsläget men kan få fiber så kan du i stället beställa en fibertjänst och säga upp ditt ADSL. Kontrollera de olika prislistorna för ADSL här. Har du fiber indraget i din bostad så kan du kontrollera om vi kan leverera det till dig genom att välja stad och adress här.

    Kategori: Bredband via telejacket Leverans

  • F
    Hur lång uppsägningstid har jag?
    S

    Uppsägningstiden är 1 månad.

    Kategori: Bredband via telejacket Abonnemangsfrågor

  • F
    När börjar jag betala för de tjänster jag beställt?
    S

    När du får din första faktura. Du debiteras från det datum då din tjänst installerats/aktiverats. På fakturan ser du att du förmodligen får betala två månadsavgifter. Alltså din första användarmånad och förskott för den kommande månaden. Alla abonnemang fakturerar vi nämligen i förskott. Du kan också ha en startavgift på din första faktura.

    Kategori: Bredband via telejacket Abonnemangsfrågor

  • F
    Varför får jag betala för en startavgift när min granne inte fick det?
    S

    Det beror på att vi under vissa kampanjperioder bjuder på startavgiften.

    Kategori: Bredband via telejacket Abonnemangsfrågor

  • F
    Hur lång tid tar det att installera ett ADSL?
    S

    Från och med att installationen påbörjas tar det 2-4 veckor. Samma tid gäller för samtliga operatörer som ska installera ADSL, detta är alltså inte någonting unikt för oss. Du får din eventuella hårdvara i god tid innan bredbandet aktiveras.

    Kategori: Bredband via telejacket Leverans

  • F
    Jag har ett telefonabonnemang installerat på min adress i dagsläget, är det ett problem?
    S

    Nej det är det inte. Om du har ett fast telefonabonnemang installerat så kommer vi få dela ledningen för att du ska kunna använda båda tjänsterna samtidigt. Detta kallas för en delningsförfrågan och beställs för att du ska kunna bruka både fast telefoni och ADSL samtidigt. I vissa fall behöver en tekniker komma ut under installationen, detta får du information om innan tekniker åker ut. Det är därför viktigt att du anger ett korrekt kontaktnummer till oss så vi kan kontakta dig när tekniker behöver komma ut.

    Kategori: Bredband via telejacket Leverans

  • F
    Kan jag prata i telefon samtidigt som jag använder mitt ADSL?
    S

    Ja det går bra. Dock måste ledningen vara delad för att du ska kunna använda båda tjänsterna. Om du funderar på att skaffa en fast telefon till din bostad eller ett ADSL ska du kontakta Kundservice för att beställa detta. En delningsförfrågan måste skickas för att tekniker ska kunna koppla in båda tjänster. Mer information om detta får du av Kundservice på nummer 0910 79 80 00.

    Kategori: Bredband via telejacket Abonnemangsfrågor

  • F
    Jag ska flytta och behöver flytta med mitt bredband
    S

    För att vi ska kunna flytta ditt bredband måste vi veta att vi kan leverera tjänsten på den nya adressen. Detta kan du kontrollera själv här eller ringa Kundservice så hjälper vi dig. Om vi inte kan leverera ADSL till din nya adress så kanske det finns en möjlighet att du kan använda dig av fiber i stället. Har du fiber indraget till den nya bostaden så kan du själv kontrollera om vi kan leverera det till dig här. Finns det varken möjlighet till ADSL eller fiber på den nya adressen så erbjuder vi mobilt bredband med Sveriges bästa täckning. Läs mer här. Kontakta vår Kundservice för att få hjälp med flytten av ditt ADSL. En flytt av tjänsten tasr ca 2-4 veckor. .

    Kategori: Bredband via telejacket Tekniska frågor

Hittade du inte svaret på din fråga?

Felsökning

Fungerar inte tjänsten? Lös problemet här under felsökning.

Guider och blanketter

Samtliga guider och blanketter gällande tjänst & ev. utrustning

Sök

Prova att göra en
sökning här.

Gick det inte? Kontakta oss på kundservice så kommer vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.