VÄLJ FRÅGA

  • Jag har testat och ser att jag inte får den hastighet jag köpt.

    Testa din hastighet på Bredbandskollen

     

    När du testar är det normalt att resultatet visar ca 20% lägre hastighet än vad du i verkligheten har. Visar testet att du har ännu lägre hastighet, ja, då är något galet. Är du inkopplad via ett stadsnät så ring AllTele Kundservice på 0910 – 79 80 00 och fråga.

     

    Har du däremot ett modem och är inkopplad via telefonjacket finns det många faktorer som påverkar din verkliga hastighet; Är modemet kopplat till första telefonjacket, hur har du placerat modemet, hur långt avstånd är det mellan modemet och datorn, vad det är för material i väggarna mellan modemet och datorn o.s.v?

     

    Här får du en checklista:

     

    1) Ställ modemet och din dator på ett bord och inte på golvet.

     

    2) Kolla att modemet inte står i närheten av radio- och TV-apparater, kyl och frys, mikrovågsugn eller annan elektronisk utrustning. Om det gör det, försök ändra.

     

    3) Avståndet mellan modem och dator får inte vara längre än 20 meter.

     

    4) Ha inga metallobjekt i närheten av modemet.

     

    5) Försök ha så fri sikt som möjligt mellan modem och dator. Betongväggar kan trassla till det och ge dig lägre hastighet om du har trådlöst modem.

     

    Det är några av de saker som sänker din hastighet. En annan orsak är vad din dator klarar av. Det kan du kolla genom att klicka på startmenyn och välja ”Kör”. Skriv ”cmd” på raden ”Öppna” och klicka ”Ok”. När du gjort det öppnas ”Kommandotolken”. I den skriver du ”ipconfig/all”. På raden ”Beskrivning” ser du vilken standard din dators nätverkskort har. Bara för några år sedan var datorerna kapabla att ta emot 10 Mbit/sek, idag över 100 Mbit/sek. Det kanske visar sig att din dator inte klarar av den hastighet du beställt.

  • Vad kostar bredbandsabonnemanget?

    För att få exakta priser på vad olika abonnemang så se kategorin Bredband  Glöm inte att kolla priset på just de abonnemang som är tillgängliga på din ort. Priserna skiljer sig åt mellan de olika hastigheterna och beroende på vilken inkopplingsmetod du har.

  • Om jag vill byta hastighet, hur gör jag då?

    Ta reda på vilken tjänst du har och se över de andra alternativen och välj sedan utifrån det. Känns det krångligt så tveka inte att ringa AllTeles Kundservice på 0910 – 79 80 00. Hos oss får du både råd och kan göra din beställning.

     

  • Hur lång uppsägningstid har jag?

    Generellt är den 3 månader men det kan skilja sig i vissa fall.

     

  • När börjar jag betala för de tjänster jag köpt?

    När du får din första faktura. Där ser du att du förmodligen får betala två månadsavgifter. Alltså din första användarmånad och förskott för den kommande månaden. Alla abonnemang fakturerar vi nämligen i förskott. Du kan också ha en anslutningsavgift på din första faktura.

     

     

  • Varför får jag betala anslutningsavgift när min granne fick den gratis?

    Det beror på att vi under vissa kampanjperioder bjuder på anslutningsavgiften.

  • Fungerar ADSL fastän jag inte har någon fast telefoni?

    Om du redan har ADSL från AllTele och väljer att säga upp din fasta telefon så kommer ditt ADSL att fungera som vanligt, men det tillkommer en avgift på 70 kr/mån för så kallad "hel ledning".

     

    Om du ännu inte har ADSL från AllTele och saknar fast telefoni:

    Ring AllTele Direkt på 0910 - 20 00 40 så hjälper vi dig med med beställning och frågor.

Frågor & svar

Här ovan kan du bläddra fram vanliga frågor som kommer till oss.

Börja med att välja vilken produkt och kategori därefter väljer du fråga som du vill ha svar på så ger vi dig svaret!