Flera olika faktorer som kvaliteten på ledningarna, ev. datorvirus, om du surfar via nätverkskabel eller trådlöst påverkar din hastighet. Äldre datorer har dessutom sämre prestanda och hinner inte alltid processa all trafik. Har du en fråga du inte fått svar på, är du alltid varmt välkommen att kontakta Kundservice.

Hastighetstest - steg för steg

  • Starta om din dator och ev. router. Vi rekommenderar även att du drar ur samtliga kablar och kopplar in dem igen. Har du normal hastighet efter att du startat om din utrustning var det ett tillfälligt fel som ibland kan uppstå.
  • Koppla bort ev. trådlös WiFi-router och anslut datorn direkt till nätvärksuttaget med en nätverkskabel om du har bredband via fibernätet. Om du har bredband via telejacket kopplar du datorn direkt till ditt ADSL-modem med en nätverkskabel.
  • Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram. t.ex. Panda Antivirus.
  • Stäng av e-postprogram som Outlook och inaktivera alla brandväggar (ex. Norton Security Center, Windows Firewall osv.)
  • Gå in på www.bredbandskollen.se. Klicka på Avancerad mätning uppe till höger. Välj Stockholm som mätserver, “5 trådar” som mätmetod och starta mätningen. Mät flera gånger och olika tider på dygnet. Helst vill vi att du ska mäta vid tre olika tider på spridda dagar i veckan. Notera resultaten.
  • Vi behöver även veta vilket IP-nummer du har. Gå in på: ip.alltele.net för att ta reda på ditt IP-nummer.
  • Kontakta kundservice med resultaten från bredbandskollen och ditt IP-nummer.

Tänk på: Mätningen ska alltid göras med samtliga trådlösa enheter bortkopplade. Delar du trådlöst på din bredbandsuppkoppling med en annan dator/surfplatta/mobiltelefon delar du även på hastigheten. Det är normalt att resultatet visar en 20 % lägre hastighet, än vad du i verkligheten har. Surfar du trådlöst över WiFi finns det en mängd olika faktorer som kan påverka din hastighet.

Läs vår checklista för trådlös utrustning »