Har du känslan av att ditt bredband är slött? Får du inte den hastighet du beställt? Följande guide hjälper dig att själv göra en korrekt mätning av din bredbandshastighet via Bredbandskollen. Har du en fråga du inte fått svar på, är du alltid varmt välkommen att kontakta Kundservice.

  1. För att bredbandsmätningen ska bli så tillförlitlig som möjligt, kontrollera först din dator, så att du är säker på att det inte är den det är fel på. Såväl router, dator, brandvägg som Antivirusprogram kan påverka hastigheten. Enklast är att starta om datorn i “felsäkert läge med nätverk” (i äldre versioner heter det “felsäkert läge”). Har du Windows, starta om och tryck på knappen ”F8”.
  2. Om du har en Router? Koppla bort den och koppla datorn direkt till bredbandsuttaget.
  3. Gå in på www.bredbandskollen.se och testa din bredbandshastighet. Bredbandskollen är en tillförlitlig mätmetod för hastighetstester av ditt bredband.

    Klicka först på Avancerad mätning (finns uppe till höger på Bredbandskollen). Välj Stockholm som mätserver och “5 trådar” som mätmetod. När mätningen är färdig får du svar direkt av Bredbandskollen om ditt resultat (se längre ner på sidan).

  4. Mät gärna flera gånger och olika tider på dygnet. Helst vill vi att du ska mäta vid tre olika tider på spridda dagar i veckan. Notera resultaten. Vi behöver även veta vilket IP-nummer du har. Ta reda på det genom att gå in på: ip.alltele.net. Notera numret innan du kontakar AllTeles kundservice.

Glöm inte: Testet ska alltid göras med dina trådlösa enheter bortkopplade. Det är normalt att resultatet visar ca 20% lägre hastighet än vad du i verkligheten har. Visar testet att du har ännu lägre hastighet, ja, då är någott galet. Har du AllTele Trådlöst Bredband finns det många faktorer som påverkar din verkliga hastighet:

Läs vår checklista för trådlös utrustning »