Här får du tips på hur du med några enkla steg kan lösa några av de vanligaste problemen. Behöver du ytterligare hjälp kan du alltid kika igenom våra Frågor & svar. Letar du efter en blankett, prislista eller guide? Du hittar allt under Guider och blanketter.

Felsökaren är ett verktyg du kan använda för att enkelt hitta lösningen på tekniska problem. Vår tekniska support har valt ut de åtgärder som oftast löser olika problem, och du kan nu med hjälp av dessa själv felsöka din tjänst hemma i lugn och ro.

En viktig sak innan du påbörjar din felsökning är att kontrollera vår Driftinformation, så att du inte felsöker ett fel som vi redan känner till och håller på att åtgärda.

Då sätter vi igång! Välj det problem du har:

  • Jag vill spärra mitt abonnemang
  • Jag har ingen täckning/mottagning
  • Jag kan inte ta emot samtal
  • Jag kan inte ringa ut från min mobil
  • Jag kan inte skicka/ta emot SMS
  • Jag kan inte mobilsurfa eller skicka/ta emot MMS
  • Jag kan inte mobilsurfa i 4G
  • Jag vill aktivera/avaktivera röstbrevlådan
  • Jag vill lägga in en vidarekoppling av samtal
  • Jag vill aktivera tjänsten Samtal väntar
  • Jag vill ha hemligt nummer
  • Jag kan inte ringa till ett speciellt telefonnummer i utlandet
  • Jag vill spärra mitt abonnemang

    För att spärra ditt abonnemang kontakta kundservice via: telefon 0910 79 80 00, e-post kundservice@alltele.se eller chatt på www.alltele.se

    Våra öppettider: Vardagar 08-18. Lördagar, söndagar samt allmänna helgdagar: stängt.

    Spärrnummer när kundservice har stängt:
    020 222 222 (för abonnemang som använder Telenors nät)

    Spärra telefonen och gör den obrukbar:

    • Polisanmäl förlusten. Av polisen får du ett diarie-/anmälningsnummer.
    • Ta fram ditt IMEI-nummer. Det står på kartongen telefonen levererades i.
    • Har du beställt telefonen av oss, ringer du till vår kundservice, anger IMEI- och diarienummer så spärrar vi telefonen.
    • Har du köpt telefonen någon annanstans kontaktar du telefonens tillverkare och ger dem IMEI- samt diarienummer och ber dem spärra telefonen.

    Glöm ej att via en dator byta lösenord på dina olika konton du använder på din mobiltelefon. T.ex. AppleID, Googlekonto, Windowsphonekonto, Facebook, Instagram, Skype, Whatsapp etc.

    Du kan idag även många gånger fjärrstyrt via en dator spåra, göra en backup och radera information på din smartphone. Kontakta tillverkaren för mer information.

  • Jag har ingen täckning/mottagning

    Kan du inte använda din telefon alls efter du placerat ditt nya AllTele SIM-kort i telefonen och slagit på den, är telefonen operatörslåst. Det kan då stå på displayen SIM ogiltigt, SIM not registered, Ange nätverkskoden och dylikt. Du behöver då kontakta din gamla operatör, återförsäljaren eller tillverkaren för att låsa upp telefonen.

    Tänk på att det inte är ovanligt att upplåsningar av mobiler går fel. Även om du köpt din mobiltelefon i en vanlig butik kan den fortfarande vara låst.

    • Starta om din telefon
    • Kontrollera driftinformationen.
    • Kontrollera täckningskartan.
    • Försäkra dig om att felet inte ligger i din telefon genom att prova SIM-kortet i en annan olåst telefon. Har du inte en annan telefon, kan du ta med dig SIM-kortet till en mobilaffär och be att få prova kortet i en av deras olåsta telefoner. Fungerar SIM-kortet i en annan telefon, ligger felet tyvärr hos din telefon och du bör kontakta återförsäljaren för ytterligare hjälp.
    • Prova att använda telefonen på en annan plats, gärna utomhus. Tänk på att byggnader med tjocka stenväggar eller metall på utsidan, samt bebyggelse och geografisk struktur som träd, höjder, vatten m.m. kan försämra täckningen på en viss plats.
    • Prova att söka efter nätverket manuellt. För ytterligare hjälp till hur du söker nätverk manuellt, se din telefons användarmanual eller kontakta tillverkaren.
  • Jag kan inte ta emot samtal

    • Starta om din telefon
    • Kontrollera driftinformationen.
    • Kontrollera täckningskartan.
    • Försäkra dig om att felet inte ligger i din telefon, genom att prova SIM-kortet i en annan olåst telefon. Har du inte en annan olåst telefon, kan du ta med dig SIM-kortet till en mobilaffär och be att få prova kortet i en av deras olåsta telefoner. Fungerar SIM-kortet i en annan telefon, ligger felet tyvärr hos din telefon och du bör kontakta återförsäljaren för ytterligare hjälp.
    • Kontrollera att det inte finns en vidarekoppling inlagd i telefonen, genom att slå #002# 'LUR'
    • Prova att ringa ditt mobiltelefonnummer från en annan telefon. Notera exakt datum och klockslag du provar. Vi behöver denna information för att göra en felsökning.
  • Jag kan inte ringa ut från min mobil

    • Starta om din telefon
    • Kontrollera driftinformationen.
    • Kontrollera täckningskartan.
    • Försäkra dig om att felet inte ligger i din telefon, genom att prova SIM-kortet i en annan telefon. Har du inte en annan telefon, kan du ta med dig SIM-kortet till en mobilaffär och be att få prova kortet i en av deras olåsta telefoner. Fungerar SIM-kortet i en annan telefon, ligger felet tyvärr hos din telefon och du bör kontakta återförsäljaren för ytterligare hjälp.
    • Kan du fortfarande inte ringa ut från din mobil, är du välkommen att kontakta oss för en felanmälan. Tänk på att vi i samband med felanmälan behöver exakt tid och datum då du försökt ringa ut från din mobil.
  • Jag kan inte skicka/ta emot SMS

    • Starta om din telefon
    • Kontrollera driftinformationen.
    • Kontrollera täckningskartan.
    • Försäkra dig om att ditt telefonminne inte är fullt genom att radera gamla meddelanden i utkorgen och inkorgen.
    • Försäkra dig om att felet inte ligger i din telefon, genom att prova SIM-kortet i en annan telefon. Har du inte en annan telefon, kan du ta med dig SIM-kortet till en mobilaffär och be att få prova kortet i en av deras olåsta telefoner. Fungerar SIM-kortet i en annan telefon, ligger felet tyvärr hos din telefon och du bör kontakta återförsäljaren för ytterligare hjälp.
    • Kontrollera att meddelandecentralnumret är:
      +46708000708 om ditt abonnemang går genom Telenors nät
    iPhone

    För att se meddelandecentralnumret ringer du *#5005*7672# och numret dyker upp på din display. Är numret fel kan du byta genom att slå in:

    **5005*7672*46705008999# för Telias meddelandecentralnummer

    **5005*7672*46708000708# för Telenors meddelandecentralnummer.

    För ytterligare hjälp med hur du hittar bland din mobiltelefons inställningar, se telefonens användarmanual eller vänd dig till återförsäljaren.

    Android

    Vi är inte experter på Androidtelefoner och många av dem har olika inställningar, men här kommer två olika tips på hur du hittar meddelandecentralnumret i en Android.

    • Gå in på: Meddelanden >> inställningar >> textmeddelanden >> servicecenter. Eller prova:
    • Klicka på ikonen för SMS >> klicka på menyknappen >> klicka på inställningar >> bläddra fram till Meddelandecentral

    För ytterligare hjälp med hur du hittar bland din mobiltelefons inställningar, se telefonens användarmanual eller vänd dig till återförsäljaren.

  • Jag kan inte mobilsurfa eller skicka/ta emot MMS

    • Starta om din telefon
    • Kontrollera driftinformationen.
    • Kontrollera täckningskartan.
    • Kontrollera att 3G är påslaget och att mobildata är aktiverat på din telefon.
    • Prova att återställa dina surf-/MMS-inställningar
    iPhone

    Inställningar >> Allmänt >> Mobilnät >> Mobilt datanätverk >> Nollställ/Återställ inställningar >> Starta om mobilen >> Klart

    För ytterligare hjälp med hur du hittar bland din mobiltelefons inställningar, se telefonens användarmanual eller vänd dig till återförsäljaren.

    Android

    Inställningar >> Trådlöst och nätverk >> Mobila nätverk >> Åtkomstpunktsnamn >> Återställ till standard >> Starta om mobilen >> Klart

    För ytterligare hjälp med hur du hittar bland din mobiltelefons inställningar, se telefonens användarmanual eller vänd dig till återförsäljaren.

  • Jag kan inte mobilsurfa i 4G

    Notera att det endast är mobilsurf som går över 4G-nätet. Har du inställningen automatisk under nätverkstyp, kommer din mobiltelefon automatiskt välja 3G-nätet om det är bättre täckning där.

    • Kontrollera att du har en mobiltelefon som stödjer surf i 4G-nätet genom att kontrollera dess manual, eller kontrollera att du har inställningen LTE/4G under ”Nätverkstyp” bland dina telefoninställningar eller genom att kontakta tillverkaren.
    • Har du inställningen automatisk under "Nätverkstyp" väljer din mobiltelefon 3G-nätet oftast per automatik om du har bättre täckning där. Genom att ändra "Nätverkstyp" till "Endast 4G/LTE" kommer din telefon bara att surfa i 4G-nätet.

    För ytterligare hjälp med hur du hittar bland din mobiltelefons inställningar, se telefonens användarmanual eller vänd dig till tillverkaren.

  • Jag vill aktivera/avaktivera röstbrevlådan

    • För att avaktivera röstbrevlådan ring 144 från din mobiltelefon, tyck 2 och därefter 5.
    • För att aktivera din röstbrevlåda ring 144. Din förinställda kod är 1234.

    Läs mer om din röstbrevlåda och dess olika funktioner i vår manual.

  • Jag vill lägga in en vidarekoppling av samtal

    För information om vidarekoppling av samtal se vår manual.

  • Jag vill aktivera tjänsten Samtal väntar

    För information om tjänsten Samtal Väntar se vår manual.

  • Jag vill ha hemligt nummer

    • För att göra ditt telefonnummer hemligt så att din kontaktinformation inte skickas till www.eniro.se eller www.hitta.se, kontakta vår kundservice. Är din kontaktinformation redan registrerad på Eniro eller Hitta.se, behöver du även kontakta dem för att bli borttagen från deras register. Notera att hemligt nummer endast gäller samtal och inte SMS/MMS.
    • För att ringa ett enstaka samtal med dolt telefonnummer, kan du innan du slår ditt önskade nummer slå: *31# Exempel: *31#123456789 'LUR'

    Du kan även aktivera dolt nummer för utgående samtal via din mobiltelefons inställningar. För ytterligare hjälp se telefonens användarmanual eller vänd dig till tillverkaren.

    Notera att dolt nummer inte gör ditt telefonnummer hemligt. Ditt telefonnummer kommer fortfarande registreras på t.ex. www.hitta.se, www.eniro.se osv. Märk även att dolt nummer endast fungerar för samtal och inte SMS/MMS.

  • Jag kan inte ringa till ett specifikt telefonnummer i utlandet

    Prova att ringa det specifika telefonnumret från en annan telefon t.ex. din hemtelefon.

    Går det att ringa det specifika telefonnumret från en annan telefon är du välkommen att kontakta oss för en felanmälan. Tänk på att vi i samband med felanmälan behöver exakt tid och datum då du försökt ringa detta specifika nummer.

    Notera att om det inte går att ringa det specifika telefonnumret från en annan telefon, är det fel på det specifika telefonnumret du försöker ringa. Ägaren till det telefonnumret behöver då felanmälan telefonnumret till sin operatör.

Har du en fråga du inte fått svar på, är du alltid varmt välkommen att kontakta Kundservice.

Tillbaka till problemlista