Här får du tips på hur du med några enkla steg kan lösa några av de vanligaste problemen. Behöver du ytterligare hjälp kan du alltid kika igenom våra Frågor & svar. Letar du efter en blankett, prislista eller guide? Du hittar allt under Guider och blanketter. Letar du efter installationsmanualer? Du hittar dem under Kom igång.

Felsökaren är ett verktyg du kan använda för att enkelt hitta lösningen på tekniska problem. Vår tekniska support har valt ut de åtgärder som oftast löser olika problem, och du kan nu med hjälp av dessa själv felsöka din tjänst hemma i lugn och ro.

En viktig sak innan du påbörjar din felsökning är att kontrollera vår Driftinformation, så att du inte felsöker ett fel som vi redan känner till och håller på att åtgärda.

Då sätter vi igång! Vad behöver du hjälp med?

  • Jag kan varken ringa ut eller ta emot samtal
  • Jag kan inte ta emot samtal
  • Min nummerpresentation fungerar inte
  • Jag vill ha hemligt nummer
  • Jag vill aktivera tjänsten telesvar/röstbrevlåda
  • Jag vill lägga in en vidarekoppling
  • Jag vill aktivera tjänsten samtal väntar
  • Jag vill lägga in kortnummer
  • Jag kan varken ringa ut eller ta emot samtal

    Notera att din hemtelefoni via bredbandet inte fungerar under ett strömavbrott.

    • Prova att starta om telefoniadaptern genom att dra ut strömkabeln ur eluttaget i väggen, vänta i 2 minuter, och koppla sedan in den igen.
    • Kontrollera att Power-lampan lyser. Om den inte gör det, prova att koppla strömkabeln till ett annat eluttag i hemmet, samt se till att den sitter i ordentligt i adaptern.
    • Kontrollera att din tonvalstelefon är direkt inkopplad i adapterns uttag för telefoni (Phone 1). Prova gärna en annan tonvalstelefon för att utesluta att det inte är telefonen som är trasig.
    • Kontrollera att Status- och WAN-lampan lyser/blinkar. Lyser/blinkar lamporna rött eller inte alls, är adaptern inte korrekt ansluten till ditt bredband eller så fungerar inte ditt bredband.
    Kontrollera att ditt bredband fungerar
    • Bredband via fiber-/stadsnätet
      Koppla en nätverkskabel direkt mellan dator och datauttaget i väggen. Öppna därefter din webbläsare (t.ex. Internet Explorer, Firefox, Safari, m.fl .) och en valfri hemsida. Öppnas inte hemsidan, fungerar inte ditt bredband – kontakta din bredbandsleverantör för felsökning.
    • Bredband via telejacket/ADSL
      Koppla en nätverkskabel direkt mellan dator och ditt ADSL-modems LAN-/Ethernetuttag. Öppna därefter din webbläsare (t.ex. Internet Explorer, Firefox, Safari, m.fl .) och en valfri hemsida. Öppnas inte hemsidan, fungerar inte ditt bredband – kontakta din bredbandsleverantör för felsökning.
  • Jag kan inte ta emot samtal

    • Prova att starta om telefoniadaptern genom att dra ut strömkabeln ur eluttaget i väggen, vänta i 2 minuter, och koppla sedan in den igen.
    • Prova att koppla ur brandväggen om du har en sådan.
    • Prova att ringa till din hemtelefon med en annan telefon t.ex. mobil.
  • Min nummerpresentatör fungerar inte

    • Kontrollera att du har tjänsten nummerpresentation aktiv. Du hittar informationen på Mina Sidor under Mina Tjänster. Ta mig till Mina Sidor.
    • Kontrollera att batterierna i din nummerpresentatör fungerar.
    • Prova att starta om nummerpresentatören genom att koppla ur den och koppla in den igen.
    • Kontrollera att du kopplat in din nummerpresentatör korrekt genom att följa dess bruksanvisning.
    • Prova med en annan nummerpresentatör du säkert vet fungerar t.ex. en grannes eller koppla in din nummerpresentatör hemma hos någon som har fast telefoni och tilläggstjänsten nummerpresentation för att kontrollera att det inte är din egen utrustning som är trasig.
  • Jag vill ha hemligt nummer

    För att göra ditt telefonnummer hemligt så att din kontaktinformation inte skickas till www.eniro.se eller www.hitta.se kontakta vår kundservice. Är din kontaktinformation redan registrerad på Eniro eller Hitta.se behöver du även kontakta dem för att bli borttagen från deras register.

    För att ringa ett enstaka samtal med dolt telefonnummer, kan du innan du slår ditt önskade nummer slå: #31# Exempel: #31#123456789

  • Jag vill aktivera tjänsten telesvar/röstbrevlåda

    För information om hur du aktiverar tjänsten klicka här.

  • Jag vill lägga in en vidarekoppling

    För information om hur du använder tilläggstjänsten vidarekoppling klicka här.

  • Jag vill aktivera tjänsten samtal väntar

    För information om tilläggstjänsten samtal väntar klicka här.

  • Jag vill lägga in kortnummer

    För information om tilläggstjänsten Kortnummer klicka här.

Fungerar din tjänst fortfarande inte eller har du en fråga du inte fått svar på, är du alltid välkommen att kontakta Kundservice.

Tillbaka till problemlista