Här får du tips på hur du med några enkla steg kan lösa några av de vanligaste problemen. Behöver du ytterligare hjälp kan du alltid kika igenom våra Frågor & svar. Letar du efter en blankett, prislista eller guide? Du hittar allt under Guider och blanketter.

Felsökaren är ett verktyg du kan använda för att enkelt hitta lösningen på tekniska problem. Vår tekniska support har valt ut de åtgärder som oftast löser olika problem, och du kan nu med hjälp av dessa själv felsöka din tjänst hemma i lugn och ro.

En viktig sak innan du påbörjar din felsökning är att kontrollera vår Driftinformation, så att du inte felsöker ett fel som vi redan känner till och håller på att åtgärda.

Då sätter vi igång! Vad behöver du hjälp med?

  • Jag kan ej ringa ut med min fasta telefon
  • Jag kan inte ta emot samtal till min fasta telefon
  • Min nummerpresentatör fungerar inte
  • Jag vill ha hemligt nummer
  • Jag vill aktivera tjänsten telesvar/röstbrevlåda
  • Jag kan ej ringa ut med min fasta telefon

    Samtlig fast telefoni i Sverige går genom Skanovas/Telias kopparledningar. Kontrollera driftinformationen här. Kan du på kartan se att ditt område är berört, känner tekniker till problemet och jobbar på det.

    Gör en utrustningskontroll
    • Koppla ur all utrustning (samtliga telefoner och ev. ADSL-/bredbandsutrustning) som finns inkopplad i telejacken i hemmet. Vänta i 1 minut.
    • Koppla in en traditionell väggfast telefon (ej bärbar) du säkert vet fungerar i hemmets första inkommande telejack. Vet du inte vilket ditt första inkommande jack är, prova att koppla in den väggfasta telefonen i de olika jacken i hemmet, ett jack i taget.
    • Får du ton och kan ringa med den väggfasta telefonen efter du kopplat in den i det första telejacket, så är den telefon som först var inkopplad där trasig.
    • Fungerar telefonen efter du kopplat ur din ADLS-/bredbandsutrustning, ligger felet i ditt ADSL-modem eller dess splitter.
    • Får du efter du kopplat in en väggfast telefon trots allt ingen ton i telefonen, är du välkommen att kontakta oss.

    Notera att det är viktigt att du följer stegen i utrustningskontrollen och att du provar med en traditionell väggfast telefon du säkert vet fungerar, då bärbara telefoner kan påverkas av annan elektronisk utrustning i /utanför hemmet. För att dubbelkolla att den väggfasta telefonen fungerar kan du prova att koppla in den hos t.ex. en granne. Har du ingen väggfast telefon, kanske du kan låna en av någon. Anledningen till att vi är mycket måna om detta är: skulle det visa sig vara din telefon som är trasig kan det hända att du blir betalningsskyldig för teknikerbesöket i samband med en felanmälan.

  • Jag kan inte ta emot samtal till min fasta telefon.

    Kontrollera att du inte har en aktiv vidarekoppling genom att på telefonen slå:

    #21# för att inaktivera direkt vidarekoppling

    #61# för att inaktivera vidarekoppling vid ej svar

    Prova nu att ringa till dig själv från en annan telefon t.ex. en mobiltelefon.

    Samtlig fast telefoni i Sverige går genom Skanovas/Telias kopparledningar. Kontrollera driftinformationen här. Kan du på kartan se att ditt område är berört, känner tekniker till problemet och jobbar på det.

    Kan du fortfarande inte ta emot samtal? Gör en utrustningskontroll
    • Koppla ur all utrustning (samtliga telefoner och ev. ADSL-/bredbandsutrustning) som finns inkopplad i telejacken i hemmet. Vänta i 1 minut.
    • Koppla in en traditionell väggfast telefon (ej bärbar) du säkert vet fungerar i hemmets första inkommande telejack. Vet du inte vilket ditt första inkommande jack är, prova att koppla in den väggfasta telefonen i de olika jacken i hemmet, ett jack i taget.
    • Får du ton och kan ringa med den väggfasta telefonen efter du kopplat in den i det första telejacket, så är den telefon som först var inkopplad där trasig.
    • Fungerar telefonen efter du kopplat ur din ADLS-/bredbandsutrustning, ligger felet i ditt ADSL-modem eller dess splitter.
    • Får du efter du kopplat in en väggfast telefon trots allt ingen ton i telefonen, är du välkommen att kontakta oss.

    Notera att det är viktigt att du följer stegen i utrustningskontrollen och att du provar med en traditionell väggfast telefon du säkert vet fungerar, då bärbara telefoner kan påverkas av annan elektronisk utrustning i /utanför hemmet. För att dubbelkolla att den väggfasta telefonen fungerar kan du prova att koppla in den hos t.ex. en granne. Har du ingen väggfast telefon, kanske du kan låna en av någon. Anledningen till att vi är mycket måna om detta är: skulle det visa sig vara din telefon som är trasig kan det hända att du blir betalningsskyldig för teknikerbesöket i samband med en felanmälan.

  • Min nummerpresentatör fungerar inte

    • Kontrollera att du har tjänsten nummerpresentation aktiv. Du hittar informationen på Mina Sidor under Mina Tjänster. Ta mig till Mina Sidor.
    • Kontrollera att batterierna i din nummerpresentatör fungerar.
    • Prova att starta om nummerpresentatören genom att koppla ur den och koppla in den igen.
    • Kontrollera att du kopplat in din nummerpresentatör korrekt genom att följa dess bruksanvisning.
    • Prova att ringa ditt hemnummer från en annan telefon t.ex. mobiltelefon för att se ifall nummerpresentatören fungerar nu.
    Fungerar nummerpresentatören fortfarande inte? Gör följande utrustningskontroll
    • Koppla ur ev. ADSL-/bredbandsutrustning från telejacken om du har det.
    • Koppla in din nummerpresentatör i ditt första inkommande telejack och koppla därefter in din telefon i samma jack.
    • Vet du inte vilket ditt första inkommande telejack är?
      Koppla ur all utrustning i hemmets alla telejack (alla telefoner samt bredbandsutrustning) Koppla därefter in en telefon i det jack du tror är första jacket. Om du inte får någon ton fortsätt till nästa jack med telefonen, sedan till nästa och så vidare. Du får ton i telefonen, när den är inkopplad i 1a telejacket.
    • Prova att ringa dig själv från t.ex. en mobiltelefon för att se ifall nummerpresentatören fungerar nu.
    • Fungerar nummerpresentatören fortfarande inte.
    • Prova med en annan nummerpresentatör du säkert vet fungerar t.ex. en grannes eller koppla in din nummerpresentatör hemma hos någon som har fast telefoni och tilläggstjänsten nummerpresentation för att kontrollera att det inte är din egen utrustning som är trasig.
    • Fungerar nummerpresentationen fortfarande inte, är du välkommen att kontakta oss.

    Notera att det är viktigt att du följer stegen i utrustningskontrollen och att du kontrollerar så det inte är din egen utrustning som är trasig. Anledningen till att vi är mycket måna om detta är: skulle det visa sig vara din nummerpresentatör som är trasig Kan det hända att du blir betalningsskyldig för teknikerbesöket i samband med en felanmälan.

  • Jag vill ha hemligt nummer

    För att göra ditt telefonnummer hemligt så att din kontaktinformation inte skickas till www.eniro.se eller www.hitta.se kontakta vår kundservice. Är din kontaktinformation redan registrerad på Eniro eller Hitta.se behöver du även kontakta dem för att bli borttagen från deras register. Kontakta Eniro.

    För att ringa ett enstaka samtal med dolt telefonnummer, kan du innan du slår ditt önskade nummer slå: #31# Exempel: #31#123456789

  • Jag vill aktivera tjänsten telesvar/röstbrevlåda

    För information om hur du aktiverar tjänsten klicka här.

Fungerar din tjänst fortfarande inte eller har du en fråga du inte fått svar på, är du alltid välkommen att kontakta Kundservice.

Tillbaka till problemlista